Ogłoszenie

Kilka ogłoszeń:
1. Zapraszamy do głosowanie w forumowym FilmFare! Pobijmy rekord!
2. Zachęcamy do udzielania się we wszystkich tematach, a nie tylko w "Rozrywce" ;p
Poza tym, chcemy aby nasze forum rozrastało się, dlatego zwracamy się z prośbą abyście reklamowały rani.pun.pl na swoich stronach! Dodajcie rani.pun.pl do znajomych na n-k http://nasza-klasa.pl/profile/19574156 Niech nasza rodzinka się powiększa! Z góry dziękujemy :*

#1 2008-10-05 11:40:39

 KAJOLfanka

Moderator

4310510
Skąd: Warszawa
Zarejestrowany: 2008-09-25
Posty: 1206
Aktor: Ian Somerhalder
Film: Vampire Diaries
Wiek: 18
Opis: Love should be forbidden.

Rozwój kolei w Indiach

INDIE BRYTYJSKIE

Sieć kolejowa w Indiach została zbudowana przez prywatny kapitał korzystający z gwarancji państwowych 5% zysku w ciągu pięciu lat eksploatacji linii (uchwała Parlamentu w Londynie z 1846 r.).

1851 - Roorkee: pierwsze użycie parowozu na kolei służącej dowozowi materiałów do budowy mostu Solani na Gangesie;
16 IV 1853 - otwarcie pierwszej kolei parowej: linia Bombaj - Thana kolei Great Indian Peninsular Rly. (GIPR) (35 km); 1855 przedłużona do Vasind;
1854 - otwarcie linii (Kalkuta) Howrah - Hoogly (38 km); linia wkrótce przedłużona Pundooah; East Indian Rly. (EIR); 1855 przedłużenie do Raniganj (193 km) z wykorzystaniem "toru eksperymentalnego" linii Kalkuta - Delhi z 1851 r.;
1856 - otwarcie linii (Madras) Royapuram / Veyasarapady - (Arcot) Wallajah Road (ok. 100 km), Madras Rly.;
1859 - otwarcie linii Allahabad - Kanpur;
13 V 1861 - pierwsza kolej w dzisiejszym Pakistanie: otwarcie odcinka Karaczi-Kotri; Scinde Rly.;
1862 - pierwsza kolej w obecnym Bangladeszu: otwarcie linii Kalkuta - Kushtia (tor 1676 mm); East Bengal Rly.; most na Gangesie (Hardinge Bridge) otwarto dopiero 1915; kolej zamierzona jako połączenie Birmy z Kalkutą dotarła tylko do zachodniego brzegu Brahmaputry – połączenie Kalkuta - Dhaka nie zostało zbudowane do podziału Bengalu w 1947;
27 XII 1864 - pierwsza kolej na Cejlonie: otwarcie linii Kolombo - Ambepussa (54 km);[1]
1870 - połączenie Bombaj - Kalkuta: GIPR kończy odcinek przez Thull Ghat: Itarsi - Jabalpur, gdzie dochodziła linia EIR z Allahabadu;
1872 - budowa pierwszej kolei na torze metrowym: Delhi - Farukh Nagar; rozstaw metrowy rozpowszechnił się jednak dopiero w XX w.;
1879 - otwarcie linii Sara - Parbatipur - Chilahati - Shiliguri w Bengalu Wsch.; tor metrowy, zamieniony na 1676 mm 1914-26 po otwarciu mostu na Gangesie;
...
Do 1880 r. długość sieci osiągnęła 14,5 tys. km.

1881 - otwarcie kolei Shiliguri Jctn. - Darjeeling; tor 610 mm (Darjeeling Himalayan Rly.)[2];
1885 - pierwsza kolej w Dhace: otwarcie linii Narayanganj - Dhaka - Mymensingh (tor metrowy); Dhaka State Rly.; początek budowy sieci kolei na torze metrowym na wschód od Brahmaputry;
...
1894 - pierwszy tramwaj elektryczny w Madrasie - zasilanie dolne; 1898 w Kolombo; 1902 w Kalkucie; 1905 ponownie w Madrasie, ale z zasilaniem górnym; 1907 w Bombaju;
1896 - otwarcie linii Chittagong - Comilla - Akhaura - Kulaura - Shahbajpur (tor metrowy); Assam Bengal Rly.; budowa sieci na wschodzie obecnego Bangladeszu trwała do lat 30. XX w.;
1899 - otwarcie kolei Nilgiri Railway Mettupalayam - Udagamandalam (stan Tamil Nadu); tor metrowy z odcinkami zębatymi;
1903 - otwarcie kolei Kalka - Shimla; linii górskiej na torze 610 mm, od 1952 762 mm;
1903 - wprowadzenie zamknięć nastawczych ("interlocking") na dziewięciu stacjach w okolicach Bombaju, w tym na dworcu Victoria; kolej GIPR;
1905 - budowa wojskowej linii bocznej do Afganistanu wzdłuż rzeki Kabul; rozmontowana 1909;
1906 - otwarcie przebudowanego dworca Howrah naprzeciwko Kalkuty, największego w Indiach;
1907 - rząd wykupuje prawie wszystkie główne linie kolejowe i wydzierżawia je prywatnym operatorom;
1908 - Karaczi: tramwaje spalinowe zastępują tramwaje konne;
1909 - South India Rly. rozpoczyna budowę kolei łączącej Indie z Cejlonem; inwestycja nigdy nie została ukończona; 1914 wprowadzono parowe promy na brakującym odcinku 20-kilometrowym odcinku połączenia; cyklon zniszczył linie i porty w 1964, połączenie nie zostało odbudowane;
...
1925 - Bombaj: pierwsze pociągi elektryczne (podmiejskie); =1500 V; 1926 ukończenie elektryfikacji magistrali do Poona i Igatpuri przez trudne górskie odcinki na Ghatach Bhane i Thal;
1931 - pierwsze elektryczne pociągi podmiejskie w Madrasie;
1937 - otwarcie mostu na rzece Meghna umożliwiło bezpośrednie połączenie Dhaki z Chittagong; Assam Bengal Rly.;
Charakterystyczną cechą sieci kolejowej Indii stało się zróżnicowanie rozstawów toru. Dominujące znaczenie miał tor szeroki (1676 mm), wykorzystywała go większość sieci, w tym linie główne. Sieć na torze metrowym była szczególnie gęsta w okolicach Vadadara (Gudżarat) i w Radżastanie na zachodzie kraju, w Bengalu Wschodnim i Assamie na wschodzie (ok. 17 tys. km) oraz na większości obszaru południowych Indii (ok. 8 tys. km). Powstały też sieci lub linie na torach węższych, szczególnie 762 mm (okolice Vadodara, Gondia, Jabalpur).

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Agony_point_1921.jpg

ROZWÓJ KOLEI W PAŃSTWACH SUKCESYJNYCH

W 1947 r. sieć kolejowa została podzielona między Indie i Pakistan, linie zostały w większości przerwane. Do Pakistanu przeszła większość sieci Bengal Assam Rly. i North Western Rly., a sieć stanu Assam została odcięta od sieci Indii obszarem Pakistanu Wschodniego (obecnie Bangladesz). Migracjom ludności między nowo utworzonymi państwami towarzyszyła wymiana personelu kolejowego i urządzeń. Układ ruchu zmienił się zasadniczo: Karaczi przestało odgrywać rolę jako punkt skupiający ruch do północnych Indii, cały ruch skupił się w Bombaju. Ruch do Dżammu i Kaszmiru zamiast iść przez Lahaur i Rawalpindi, skierował się na Delhi. Dworzec Sealdah w Kalkucie, skąd wychodził ruch w kierunku Dhaki, stał się dworcem głównie podmiejskim.

1950 - (IND) otwarcie Assam Rail Link, linii omijającej Pakistan Wschodni; tor metrowy; w następnych latach budowa mostów na Brahmaputrze; 1985 ukończenie linii na torze szerokim do Guwahati (stolica Assamu) w pełni połączyło stany północno-wschodnie z siecią państwową;
1951 - (IND) ostateczne upaństwowienie kolei; amalgamacja 42 zarządów w jeden zarząd państwowy Indian Railways;
1954 - przywrócenie połączenia Lahaur - Amritsar (para pociągów na tydzień); nie funkcjonowało 2001-04;
1957 - (IND) przyjęcie zasilania ~25 kV 50 Hz jako standardowego dla sieci dalekobieżnej; pierwsze odcinki: Burdwan - Mughalsarai przez Grand Chord oraz Tatanagar - Rourkela; technologia francuska. Elektryfikację sieci prowadzi się nadal: długość sieci wzrosła od 748 km w 1960/61 do 17,5 tys. km w 2004/05;
1960 - (IND) ukończenie połączenia między siecią metrową północnego wschodu i południa kraju – odcinek Khandwa - Hingoli na linii Akot - Akola - Basim przez rzeki Tapti i Purna, mającej 2 duże tunele, 50 dużych mostów i spiralę; ostatnią linią zbudowaną na torze metrowym była prawdopodobnie trasa Himmatnagar - Udaipur;
...
1968 - (PAK - BD) otwarcie nowego dworca w Dhace; Pakistan Eastern Rly.;
1971 - zawieszenie połączeń między Indiami a nowo utworzonym Bangladeszem;
1984 - (IND) pierwsze odcinki metra w Kalkucie;
Wiele linii kolejowych było kilkakrotnie przekuwanych na tor innego rozstawu. w latach 90. do dzisiaj masowo podejmuje się konwersje z toru metrowego na szeroki w celu ujednolicenia sieci krajowej. Przebudowa objęła także linię łączącą Akot - Purna.

1996 - (IND) otwarcie Konkan Rly., łączącej Bombaj (a właściwie stację Roha) z Mangalore; 760 km długości, tor 1676 mm;
1997 - (IND) pierwszy odcinek SKM w Chennai (dawn. Madras, MRTS);
1998 - (BD) otwarcie mostu kolejowo-drogowego "Bangabandhu Jamuna Multipurpose Bridge" na Brahmaputrze, łączącego Tangail i Sirajganj – pierwszego stałego połączeniu wschodniej i zachodniej części kraju; długość mostu 4,8 km została pokonana na 49 przęsłach; jakiś czas po otwarciu mostu ułożono na nim tor rozstawu 1000 mm i 1676 mm oraz zbudowano linię doprowadzającą od strony Dhaki. Budowa mostu przyśpieszyła podjęcie decyzji o stopniowym przejściu na tor 1676 mm na obszarze Bangladeszu;
2001 - przywrócenie połączenia między Kalkutą (Sealdah) a Bangladeszem; linia do Dhaki, zniszczona przez powódź 1978, znajduje się w odbudowie;
2002 - (IND) pierwszy odcinek metra w Delhi;
2008 - (PAK) przewidziana data otwarcia połączenia sieci pakistańskiej z siecią irańską; linia 1676 mm do Zahidanu w Iranie powstała już 1922, ale nie miała przedłużenia w Persji;

Ostatnio edytowany przez KAJOLfanka (2008-10-05 11:44:26)


http://i50.tinypic.com/30wqwwy.jpg

Offline

 
REKLAMY:

Image and video hosting by TinyPic

Stopka forum

RSS
Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB
Polityka cookies - Wersja Lo-Fi


Darmowe Forum | Ciekawe Fora | Darmowe Fora
xxl